Altijd bereikbaar
Altijd een contactoptie die bij jou past
Altijd klantgericht
Advies voor jouw persoonlijke situatie
Altijd dichtbij
Kantoren in heel Nederland

Betalingen & facturen

Dit gebeurt er bij een betaalachterstand, dus

Neem contact op

Voor je verzekering betaal je verzekeringspremie. Deze verzekeringspremie schrijven wij af via bijvoorbeeld automatische incasso. Soms komt het voor dat er onvoldoende saldo op de rekening staat. De incasso mislukt. Dat kan verschillende redenen hebben. Heb je problemen met het (op tijd) betalen van je premie? Dan kijken we graag samen met jou naar een oplossing.

Betalingsherinnering

Om te voorkomen dat de verzekeraar de dekking opschort of zelfs je polis beëindigd is het belangrijk dat je op tijd je verzekering betaalt. Daarom sturen wij een betalingsherinnering als je een betalingsachterstand hebt. Betaal deze zo snel mogelijk. Zo blijf je verzekerd in het geval van schade(s). Na de eerste herinnering volgen er nog twee herinneringen. In deze betalingsherinneringen word je aangemaand het openstaande bedrag alsnog te betalen. Betaal je niet? Dan heeft de verzekeraar het recht om de dekking op te schorten of zelfs de polis te beëindigen. Dit heeft gevolgen voor (lopende) schades.

Ontvangen wij het totale openstaande bedrag niet na het versturen van de laatste betalingsherinnering? Dan beoordelen we of we de vordering overdragen aan een incassobureau. In dit geval verhogen we de vordering met buitengerechtelijke incassokosten. Deze incassokosten bedragen 15% van het factuurbedrag, met een minimum van € 48,40 inclusief BTW, conform de Wet normering buitengerechtelijke incassokosten.

Wanneer heb ik geen dekking meer op mijn verzekering?

We willen natuurlijk voorkomen dat de dekking van je verzekering vervalt. Zorg er daarom voor dat je het openstaande bedrag voor de vervaldatum van de factuur voldoet. Je hoeft je dan geen zorgen te maken over de dekking van je verzekering. Je blijft gewoon verzekerd. Betaal je niet op tijd? Dan kan het zijn dat de verzekeraar geen dekking meer verleend voor schades die daarna ontstaan.

Heb je een betalingsachterstand?

Dan zijn wij verplicht om je hypotheekverstrekker en/of leasemaatschappij te informeren over deze achterstand. Ook kunnen wij verplicht zijn om je opdrachtgever in te lichten. Wij raden je aan in dit geval contact op te nemen met een hulporganisatie. Op Geldfit.nl doe je eenvoudig een Geldfit-test of neem je gratis contact op voor persoonlijk advies.

Gaat het om een motorrijtuigverzekering?

In Nederland is het wettelijk verplicht om je motorrijtuig met minimaal WA-dekking te verzekeren. Je kenteken staat geregistreerd bij de Dienst voor het Wegverkeer (RDW). Gaat het om een motorrijtuigverzekering? Dan melden wij je kenteken af bij de RDW. Je riskeert dan een boete van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB).

Veelgestelde vragen over betalingen & facturen

Hoe lang duurt het voordat mijn betaling binnen is?

Dit is onder andere afhankelijk van de bank waarmee je het bedrag overmaakt. In principe kan het tot 24 uur duren voordat wij je betaling hebben ontvangen en verwerken in het systeem.

 

Wat is het rekeningnummer van Fidus?

Wil je de openstaande premie zelf overmaken? Dat kan. Ons rekeningnummer is NL 69 ABNA 0808 1650 03 ten name van Fidus.nl B.V. Vergeet niet om je factuur- en/of verzamelnummer te vermelden!

Hoe kan ik een betalingsregeling treffen?

Lukt het even niet om je rekening te betalen? We kijken graag samen met jou naar een passende oplossing. Stuur een e-mail naar debiteuren@fidus.nl of bel naar 086-8600 030.

Kan ik het incassomoment of de betalingstermijn aanpassen?

Het is niet mogelijk om het incassomoment van je verzekering aan te passen. Wij incasseren op de 1e van de maand.


Wil je de betaaltermijn van je verzekering aanpassen, bijvoorbeeld van jaarlijkse betaling naar maandelijkse betaling? Dat kan. Neem contact op met je persoonlijke Fidus-kantoor en geef je wijzigingsverzoek door.

Hoe kan ik mijn rekeningnummer wijzigen?

Stuur een e-mail met je huidige én nieuwe rekeningnummer naar je persoonlijke Fidus-kantoor. Wij pakken je wijzigingsverzoek op en sturen je een bevestiging zodra het verwerkt is.

Ik wil per automatische incasso betalen. Hoe kan ik dit doorgeven?

Het is belangrijk dat je ons machtigt voor automatische incasso. Dat kan via ons machtigingsformulier.

Ik heb per ongeluk een dubbele betaling gedaan. Wat nu?

Neem contact met ons op voor het terugstorten van één van de betalingen. Stuur een e-mail naar debiteuren@fidus.nl met beide betaalbewijzen. Wij doen ons best om een dubbele betaling zelf zo snel mogelijk te traceren. Dit lukt niet altijd. Daarom is het fijn als je ons hierbij helpt.

Wanneer kan ik een terugbetaling verwachten op mijn rekening?

Heb je een bericht ontvangen dat je geld terugkrijgt? Dan zetten wij deze betaling klaar in ons systeem. Nadat het bedrag klaarstaat, doen wij ons best om ervoor te zorgen dat je het bedrag binnen vijf werkdagen op je rekening ontvangt.

Ik heb het openstaande bedrag overgemaakt. Wanneer ben ik weer verzekerd?

Je verzekeringsdekking is weer geldig de dag nadat wij het totale openstaande bedrag op onze rekening ontvangen hebben. Gaat het om een motorrijtuigverzekering? Dan melden wij het kenteken weer aan bij de RDW.

Hulp nodig?
Altijd een kantoor bij jou in de buurt, dus.
Bekijk onze vestigingen