Altijd klantgericht
Advies voor jouw persoonlijke situatie
Altijd bereikbaar
Altijd een contactoptie die bij jou past
Altijd dichtbij
Kantoren in heel Nederland

Veelgestelde vragen

Antwoord op je vragen, dus.

Veelgestelde vragen

Schade melden

  • Hoe lang duurt een schadeafhandeling gemiddeld?

    Dit is afhankelijk van de schademelding. Een eenvoudige schademelding mét alle benodigde documenten is natuurlijk sneller afgehandeld dan een ingewikkelde schademelding waarbij wij een expert inschakelen of een tegenpartij aansprakelijk moeten stellen.


    Reken bij een eenvoudige schademelding op een termijn van twee weken. Het is dan wel erg belangrijk dat de schademelding compleet is én wij alle belangrijke documenten ontvangen. Een schademelding waarbij we de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen kan tot vier weken duren. Werkt de tegenpartij niet mee? Dan kan dit proces zelfs langer duren. Gaat het om een schade veroorzaakt door een buitenlandse partij? Dan kan het proces een paar maanden duren. Ook schademeldingen met letselschade duren over het algemeen langer.


    Eenvoudige schademelding of niet, het is belangrijk dat je zo veel mogelijk documenten aanlevert en duidelijk omschrijft wat er precies gebeurd is. Dit zorgt ervoor dat wij de schademelding sneller én makkelijker kunnen verwerken.


    Bekijk het schademeldproces >

  • Ik wil weten of er dekking is voor mijn schade. Waar kan ik dit vinden?

    Het is niet mogelijk om telefonisch contact op te nemen om te vragen of er dekking is voor je schade. Om te controleren of er dekking is, vragen wij je een schadeformulier in te vullen mét een goede omschrijving wat er gebeurd is. Vergeet ook de vervolgschade niet te omschrijven. Na ontvangst van de schademelding beoordeelt een schadebehandelaar de schade.


    Schadeformulier voor particulieren >

    Schadeformulier voor bedrijven>

  • Kan ik een schadehersteller via jullie kiezen?

    Gaat het om een schade aan je auto?

    Dan is dit is zeker mogelijk. Op onze pagina schadeherstellers vertellen wij je alles over het vinden van een schadehersteller. Want wist je dat een groot aantal verzekeraars afspraken heeft gemaakt met aangesloten schadeherstellers voor het herstel van je auto. Dit heeft als voordeel dat er een lager óf zelfs geen eigen risico wordt toegepast. Toch liever zelf een hersteller kiezen? Dat kan. Wel geldt er dan het eigen risico zoals deze vermeld staat in de polisvoorwaarden van je verzekering.


    Gaat het om schade aan je inboedel of (woon)huis?

    Voor opstal- en inboedelschades werken veel verzekeraars samen met CED Repair. CED Repair is een landelijk netwerk van vakkundige schadeherstellers. Bij een schade, klein of groot, komt vaak veel kijken. Dat geef je het liefst volledig uit handen. Een telefoontje naar ons en wij regelen het met CED Repair. Je krijg één contactpersoon voor alle herstellers. Wel zo fijn in een zelfverzekerd leven!


  • Wat is afschrijving op een product en hoe passen wij dit toe?

    Het minder waard worden van je spullen door gebruik, veroudering of slijtage noemen we ook wel afschrijving.

    Bij het vergoeden van een schade houden we rekening met de afschrijving (waardedaling). Bij een schademelding kijken we dus naar hoe oud een product is en wat de restwaarde is. Zo bepalen we het bedrag wat jij uitgekeerd krijgt.


    We berekenen de afschrijving per jaar als volgt:

    (Beginwaarde – Restwaarde) / Aantal jaar (ook wel, gebruiksduur) = Afschrijving per jaar


    Verzekeraars verwerken de afschrijving in een afschrijvingslijst. In deze afschrijvingslijst vind je de richtlijnen om de waarde van spullen te bepalen. De afschrijvingslijst is per verzekeraar verschillend.

  • Waar vind ik of ik wél of niet verzekerd ben voor een schade?

    In de polisvoorwaarden van je verzekering staat voor welke schades er wel, of géén dekking is. Meld je een schade? Dan sturen wij per e-mail of per post een bevestiging met toelichting of er dekking is voor je schademelding. Is er geen dekking? Dan is er sprake van een onverzekerde gebeurtenis.


  • Moet ik erbij zijn als de expert voor mijn autoschade naar de garage komt?

    Het is niet noodzakelijk om aanwezig te zijn als de expert naar de autoschade komt kijken. De expert bekijkt samen met de garagehouder de schade en beoordeelt deze.


    Bekijk het schademeldproces >


  • Wat moet ik meenemen als ik mijn auto voor herstel naar de garage breng?

    In principe wordt alles (online) voor je geregeld. Kies je voor een schadehersteller waarmee wij een contract hebben? Dan handelen wij de schade direct af met de schadehersteller. Het is niet nodig om documenten mee te nemen.


    Op de groene kaart van je verzekering vind je alle belangrijke gegevens over je autoverzekering. Het is niet verplicht, maar wél verstandig om deze mee te nemen naar de garage. Zo heb je altijd de belangrijkste gegevens bij elkaar.


    Bekijk het schademeldproces >


  • Kan ik de schade aan mijn auto voor eigen rekening nemen?

    Het is niet mogelijk om het schadebedrag direct voor eigen rekening te nemen. Heb je een (schuld)schade en valt het schadebedrag mee? Dan is het soms voordeliger om een schade terug te betalen. Zo voorkom je dat dit ten koste gaat van je schadevrije jaren en dat je meer verzekeringspremie gaat betalen, dus.


    Overleg altijd even met ons om te bekijken wat voor jou wel of niet voordelig is.


  • Wat is Directe Schadeafhandeling (DSA) en hoe werkt dat precies?

    Schade aan je auto door een tegenpartij? Dan was het met alleen dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) voorheen niet mogelijk om via jouw verzekeraar de schade te claimen. Je moest dan zelf de schade claimen bij de veroorzaker van de schade óf bij de verzekeraar van de tegenpartij.


    Gelukkig is dat met Directe Schadeafhandeling, ook wel DSA, verleden tijd! Vanaf nu is het namelijk ook mogelijk bij alleen een WA-dekking je schade te melden bij je verzekeraar. Jouw verzekeraar claimt de schade vervolgens bij de verzekeraar van de tegenpartij. Jij kiest of je hier gebruik van maakt. En dat allemaal zonder extra kosten! Je premie blijft gelijk.


    En, goed om te weten… De regeling geldt zowel voor lopende, als nieuwe WA of WA Beperkt Casco autoverzekeringen. Het belangrijkste is dat er dekking was op het moment dat de aanrijding plaatsvond én dat u voldoet aan onderstaande voorwaarden.


    De voordelen van Directe Schadeafhandeling

    • Makkelijk en snel schade afhandelen, óók bij schade door een tegenpartij
    • Direct contact met jouw eigen verzekeringsadviseur
    • Geen lastige gesprekken met de aansprakelijke partij
    • Liever zelf de verzekeraar van de aansprakelijke partij benaderen? Dat mag


    Wanneer mag je wel óf niet gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling?


    Wel van toepassing:

    • Je hebt een WA of WA Beperkt Casco verzekering
    • Bij een botsing tussen een personenauto (bij ons verzekerd op een particuliere polis) met een ander motorrijtuig (waarvan de verzekeraar bekend is én aangesloten is bij het Verbond van Verzekeraars)
    • Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig aansprakelijk is voor de botsing (zonder discussie of meningsverschillen)
    • Beiden partijen vullen het schadeformulier in waaruit de schuld van de tegenpartij blijkt
    • De personenauto én het andere motorrijtuig zijn beiden geregistreerd met Nederlands kenteken bij de RDW
    • Bij blikschade aan de personenauto


    Niet van toepassing:

    • Bij letsel- en overlijdensschade
    • Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is
    • Bij gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid van de verzekerde beïnvloeden


    Met Directe Schadeafhandeling houd jij altijd contact met je verzekeraar. Je schakelt direct met je eigen adviseur. Zelf ga je dus niet meer in gesprek met de aansprakelijke partij. Wel zo handig! Vragen over DSA of wil je meer weten? Kijk dan ook eens op de website van het Verbond van Verzekeraars.


  • Wat moet ik doen bij schade?

    Schade? Dat is nooit leuk… Maar wij helpen je graag. Ga naar de Vestigingen pagina en klik jouw vestiging aan. Vervolgens kun je daar je schadeformulier digitaal invullen. Het is belangrijk dat je zo veel mogelijk documenten aanlevert en duidelijk omschrijft wat er precies gebeurd is. Zo kunnen wij de schademelding sneller én makkelijker verwerken. Vergeet ook de vervolgschade niet te omschrijven. Na ontvangst van de schademelding beoordeelt een schadebehandelaar de schade.


    Naar vestigingen

Bekijk alle 10 vragen

Algemeen

  • Waar kan ik terecht met mijn klacht?

    Niet tevreden over Fidus? Dat vinden we jammer om te horen. Wij willen dit zo snel en goed mogelijk met je oplossen. Daarom helpt het ons als je vertelt wat er mis is gegaan. Dit doe je via het klachtenformulier.


    Wij nemen zo snel mogelijk contact met je op. Zo zetten we wat krom was snel weer recht.

  • Wat is de opzegtermijn van mijn verzekering?

    Bij Fidus hebben we in de meeste gevallen een opzegtermijn van 30 dagen. Bekijk meer informatie over het opzeggen van je verzekering: Hoe kan ik een verzekering opzeggen?

  • Hoe is het verzekerd bedrag tot stand gekomen?

    Het verzekerd bedrag van je verzekering komt tot stand via een waardemeter of via een vast afgesproken bedrag. Bij een waardemeter wordt er bepaald wat het kost om je inboedel te vervangen, óf om je huis te herbouwen. Zo bepalen verzekeraars het verzekerd bedrag.

  • Wat is garantie tegen onderverzekering?

    Een garantie tegen onderverzekering betekent dat je bij schade toch een volledige vergoeding krijgt. Je bent onderverzekerd als je verzekerd bedrag lager is dan de werkelijke waarde. Op de polis van je verzekering kan je zien of garantie tegen onderverzekering bij jou van toepassing is.

  • Is mijn huisdier meeverzekerd op een aansprakelijkheidsverzekering?

    Ja, in veel gevallen is je huisdier meeverzekerd op je aansprakelijkheidsverzekering. Het is wel belangrijk dat je aan ons doorgeeft dat je een huisdier hebt.


    Let op! Het is mogelijk dat je huisdier onder je eigen risico valt.


    Je huisdier doorgeven? Neem dan contact op met jouw persoonlijke Fidus-vestiging.

  • Wat is de wachttijd voor een rechtsbijstandsverzekering?

    De wachttijd voor een rechtsbijstandverzekering verschilt per polis én verzekeringsmaatschappij. Vaak hebben verzekeraars een wachttijd om te voorkomen dat ze rechtsbijstand moeten leveren bij lopende conflicten. Daarnaast wil de verzekeraar voorkomen dat klanten snel een verzekering afsluiten als ze een conflict zien aankomen.


  • Is een conflict in het buitenland ook verzekerd?

    Heb je een conflict in het buitenland? Dat is natuurlijk erg vervelend. Of dit is meeverzekerd in rechtsbijstandsverzekering verschilt per polis én verzekeringsmaatschappij. Neem contact met ons op om te kijken wat er in jouw situatie is verzekerd.


    Weten of dit voor jou is verzekerd? 

    • Ga naar de Vestigingen pagina
    • Vul je postcode in en zoek de dichtstbijzijnde vestiging op
    • Mail of bel ons op het nummer dat bij jouw vestiging staat
  • Mijn kind wordt 18 jaar, moet ik nu iets doen/regelen?

    Wordt jouw kind binnenkort 18 jaar? Dan willen wij je van harte feliciteren! Maar moet je nu iets regelen voor je verzekering? Je hoeft in dit geval bijna niks te veranderen aan je verzekering. Het enige wat je kind mogelijk nodig heeft is een eigen uitvaartverzekering.


    Vragen? Neem dan contact met ons op. Wij kijken graag wat we voor je kunnen betekenen.

  • Hoe kan ik een verzekering opzeggen?

    Wil je jouw verzekering bij ons opzeggen? Dan ontvangen wij graag een schriftelijke opzegging via de mail, of via het contactformulier. De gegevens van jouw vestiging vind je op de Vestigingen pagina. Stuur je naam, adresgegevens en de gegevens van de verzekering die je wil opzeggen. Wij zullen vervolgens de opzegging in behandeling nemen en uiteindelijk ontvang je een beëindigingspolis.

  • Waar moet ik aan denken bij de geboorte van een kind?

    De geboorte van je zoon of dochter is natuurlijk een bijzonder moment. Je verzekering is dan niet het eerste waar je aan denkt. Toch is het belangrijk de geboorte van je kind aan ons door te geven. Dit is belangrijk voor je verzekering(en).


    Tip! Heb je een uitvaartverzekering? Dan heb je misschien recht op een gratis kind dekking. Wij adviseren je graag over de mogelijkheden.


    Een geboorte doorgeven? Neem dan contact met ons op. Wij helpen je graag.

    • Ga naar Vestigingen om jouw vestiging op te zoeken. Daar staat het telefoonnummer of mail adres dat je kunt gebruiken!
  • Waarom betaal ik servicekosten?

    De servicekosten die je betaalt zijn een vergoeding voor verschillende activiteiten. Bij ons betaal je onder andere servicekosten voor:

    • Het toesturen van nieuwe polissen
    • Het onderhouden van polissen
    • Het verwerken van opzeggingen
    • Het verwerken van nieuwe aanvragen
  • Hoe bespaar ik op mijn verzekeringen?

    Wie alles verzekert wat er te verzekeren is, betaalt inderdaad een flink bedrag aan premies. Welke verzekeringen jij nodig hebt, hangt helemaal af van jouw eigen situatie. Wat vind je belangrijk, en wat minder? Bekijk je huidige verzekeringen nog eens goed en verzeker alleen wat echt nodig is. Je bespaart hierdoor al snel honderden euro's. Veel Nederlanders zijn bang om onderverzekerd te zijn en daarom zijn ze juist oververzekerd.

     

    Je verzekeringen vergelijken?

    Wij helpen je graag! Samen kijken we of we kunnen besparen op je verzekeringen. Neem contact met ons op. Zoek je vestiging op door hier te klikken, we helpen je graag verder!

  • Wie houdt er toezicht op verzekeringsmaatschappijen?

    Verzekeringsmaatschappijen staan onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB). Verzekeraars moeten een vergunning van deze centrale bank hebben om verzekeringen af te sluiten. DNB geeft alleen vergunningen aan verzekeringsmaatschappijen die over genoeg geld hebben én voldoen aan de wet

     

    Voordat je een overeenkomst aangaat met een verzekeringsmaatschappij, is het belangrijk om de voorwaarden goed te lezen. Ingewikkelde producten worden extra uitgelegd in een Financiële Bijsluiter. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) houdt toezicht op deze Financiële bijsluiter.

     

    Er zijn ook verzekeraars die hun producten aanbieden via een tussenpersoon. Deze tussenpersonen of assurantietussenpersonen, staan niet onder toezicht van de DNB maar van de AFM.

     

Bekijk alle 10 vragen

Wonen

  • Moet ik een adreswijziging doorgeven?

    Ga je verhuizen, samenwonen, of wijzigt je adres door een andere reden? Dan is het belangrijk dat je dit aan ons laat weten. Het is namelijk mogelijk dat dit van invloed is op je verzekering. Wijzigingen geef je aan ons door via het wijzigingsformulier.

  • Moet ik het melden als ik mijn woning verhuur?

    Ja, het is belangrijk om het aan ons te melden als je jouw woning gaat verhuren. Dit kan namelijk gevolgen hebben voor je verzekering én dekking.


    Ga je jouw woning verhuren? Laat het ons weten. Neem contact op met jouw persoonlijke Fidus-vestiging.

  • Moet ik mijn opstalverzekering en inboedelverzekering bij dezelfde verzekeraar afsluiten?

    Je opstalverzekering en inboedelverzekering bij dezelfde verzekeraar afsluiten? Het is niet verplicht maar wel erg slim. Zo voorkom je bij twijfel (of iets onder de opstalverzekering of inboedelverzekering valt), dat je van de ene naar de andere verzekeraar wordt gestuurd.

     

    Door alles bij één verzekeraar te verzekeren krijg je vaak een pakketkorting. Toch betaal je ook dan weleens te veel. Kijk daarom voor iedere verzekering wat de beste en goedkoopste polis is.

     

    Vragen over je inboedel of opstalverzekering? Neem dan contact op met jouw persoonlijke Fidus-vestiging.

  • Zijn (elektrische) fietsen verzekerd in de berging?

    De fietsen en andere spullen in je berging zijn meeverzekerd op je inboedelverzekering. Je schuur of berging hoort namelijk bij je woning. Wel moet je vaak aantonen dat je fiets en berging waren afgesloten.


  • Ik ga verhuizen. Waar moet ik rekening mee houden?

    Ga je verhuizen? Dan is het belangrijk dat je dit aan ons laat weten. Een verhuizing kan namelijk gevolgen hebben voor je verzekering(en).


    Je verhuizing aan ons doorgeven? Neem dan contact op met jouw persoonlijke Fidus-vestiging.

  • Hoe zit het met mijn woonverzekering als ik mijn huis verhuur?

    Een woonverzekering bestaat uit twee onderdelen: de opstalverzekering en de inboedelverzekering. Wat je bij de als verzekering nodig hebt, hangt af van de situatie. De woning is nog steeds van jou, dus de opstalverzekering moet op jouw naam blijven lopen. 


    Heb je bij verhuur nog eigen spullen in het huis staan? Laat dan de inboedelverzekering doorlopen. Neemt je huurder zijn eigen spullen mee én is jouw inboedel niet meer in het huis? Dan hoef je deze niet te verzekeren. 


    Staat de inboedel ergens opgeslagen? Controleer dan hoe het zit met je verzekering. Neem contact op met jouw persoonlijke Fidus-vestiging.

Bekijk alle 10 vragen

Rijden

  • Waar vind ik een groene kaart?

    Je ontvangt je groene kaart jaarlijks (via mail of per post) op de hoofdvervaldatum van je verzekering. De hoofdpremievervaldatum is de datum dat het nieuwe verzekeringsjaar ingaat.


    Je groene kaart kwijt? Neem dan contact met ons op. Wij helpen u graag. Dit kan via de chat rechts onderin of via je eigen vestiging

  • Kan ik de schadevrije jaren van mijn bromfiets meenemen naar mijn autoverzekering?

    Nee, het is niet mogelijk om de schadevrije jaren van je bromfiets mee te nemen naar je autoverzekering. Het rijden in een auto zien verzekeraars namelijk als een ander risico dan het rijden op je brommer of scooter.

  • Hoe kies ik de juiste dekking voor mijn autoverzekering?

    Heb je een nieuwe auto gekocht? Dan is het verplicht om een autoverzekering af te sluiten. Een autoverzekering kent drie dekkingen: WA, Beperkt Casco en All risk.


    • WA: populair bij auto’s ouder dan 10 jaar. Deze verzekering dekt alleen de schade die je maakt aan anderen.
    • Beperkt Casco: populair bij auto’s tussen de 5 en 10 jaar. Deze verzekering dekt naast schade aan andere óók: Diefstal, Brand, Storm, Aanrijding dier, Ruitschade. 
    • All risk: Populair bij auto’s jonger dan 5 jaar. Deze verzekering is de meest uitgebreide autoverzekering. Zo dekt een All risk verzekering ook schade door eigen schuld en vermissing


    Welke dekking bij jou past hangt af van de auto die je wil verzekeren. Wil je weten welke dekking bij jou past? Neem contact op met een adviseur bij Fidus-vestiging bij jou in de buurt.


  • Hoe worden schadevrije jaren opgebouwd?

    De hoogte van je premie is afhankelijk van het aantal schadevrije jaren. Maar hoe bouw je schadevrije jaren op? Dit doe je automatisch zodra het voertuig op je naam staat. Voor elk jaar dat je geen schade hebt, bouw je 1 schadevrij jaar op.


    Belangrijk! Als je schade aan je auto claimt bij je verzekering verlies je schadevrije jaren.


    Weten hoeveel schadevrije jaren je hebt? Dit vind je terug op je polisblad.


  • Waar moet een voertuig aan voldoen om deze als oldtimer te verzekeren?

    Wanneer is jouw auto of motor een oldtimer? Dat hangt af van aan wie je het vraagt. Voor de belasting is een auto pas een oldtimer als hij 40 jaar of ouder is. Voor de verzekering ligt dat anders. Veel verzekeraars rekenen auto’s onder de oldtimers wanneer ze ouder zijn dan 25 jaar.

  • Kan ik mijn autoverzekering schorsen?

    Ja dat is zeker mogelijk. Als je een auto schorst hoef je hem niet meer te APK laten keuren of te verzekeren. Daarnaast betaal je geen motorrijtuigenbelasting meer. Wij ontvangen graag een schorsingsbewijs van je via e-mail. Stuur deze schriftelijk naar jouw Fidus-vestiging.


    Lukt dit niet via e-mail? Stuur dan je schorsingsbewijs met de post naar het adres van jouw Fidus-vestiging.


    Let op! Is je auto geschorst? Dan mag je er niet meer mee op de weg. Doe je dit wel? Dan kan je een boete krijgen.

Bekijk alle 10 vragen

Reizen

  • Welke dekkingen biedt de reisverzekering bij corona?

    De actuele situatie van reizen in coronatijd wijzigt vaak. Hierdoor is het lastig om deze vraag hier te beantwoorden. Wil je weten welke dekkingen jouw reisverzekering biedt? Kijk dan op de website van je verzekeraar. Daar vind je de meest actuele informatie over reizen in coronatijd.

  • Kan ik beter kiezen voor een doorlopende reis- en/of annuleringsverzekering of kortlopende?

    Heb je een vakantie in het vooruitzicht? Naar het strand of misschien juist de bergen in. Wat jouw bestemming ook is, zorg dat je goed verzekerd op reis gaat. Een kortlopende reisverzekering sluit je af voor de duur van je vakantie. Een kortlopende reisverzekering is een verzekering voor een vakantie van maximaal 14 dagen, eens per jaar. Je bagage is verzekerd en je kunt allerlei aanvullingen kiezen.


    Ga je vaker en langer op reis? Kies dan voor een doorlopende reisverzekering. Je bagage is verzekerd, en er is keuze uit verschillende aanvullende dekkingen.

  • Welke landen vallen onder de dekking Europa?

    Heb je dekking Europa? Daar vallen alle landen in het werelddeel Europa onder.


    Ter verduidelijking:

    • In het Oosten loopt Europa tot aan de Oeral (gebergte in Rusland) en de Kaukasus (regio in zuidoost Europa) inclusief Georgië, Armenië en Azerbeidzjan.
    • In het Westen loopt de Europa dekking tot en met IJsland, Madeira, de Azoren en de Canarische Eilanden. Cyprus hoort ook bij Europa.
    • Ook alle landen rondom de Middellandse Zee vallen onder de Europadekking, dus ook Turkije, Egypte, Tunesië en Marokko. Geografisch vallen deze landen niet onder Europa.


    Let op! De volgende landen vallen niet onder Europa: Algerije, Libië, Israël, Libanon en Syrië. Ook Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius en Sint-Maarten vallen niet onder Europa.


    Soms zijn er kleine verschillen tussen verzekeraars. Bekijk daarom altijd de actuele polisvoorwaarden van je verzekering om te controleren wat er onder jouw Europa dekking valt.


  • Ik heb een zorgverzekering en een reisverzekering. Ben ik dubbel verzekerd?

    Soms dekt een zorgverzekering kosten niet óf niet helemaal. Dan heb je een aanvullende verzekering of reisverzekering met een dekking voor medische kosten nodig. De basisverzekering vergoedt voor iedereen spoedeisende medische zorg in het buitenland. Maar let op! Je krijgt maximaal 100% van het in Nederland geldende tarief terug. 

     

    Soms zijn de kosten hoger. Denk aan zorg in een privékliniek óf zorg in bepaalde landen. Deze kosten vallen vaak niet onder je zorgverzekering en moet je dus extra verzekeren. Een aanvullende zorgverzekering dekt extra medische kosten in het buitenland meestal beter dan je basisverzekering. Ook met een reisverzekering (met medische/geneeskundige dekking), worden deze extra zorgkosten meestal vergoed.

     

    Ben je zowel via je zorgverzekering als je reisverzekering verzekerd en heb je op vakantie medische hulp nodig? Dan kan je bij thuiskomst eerst de kosten bij je eigen zorgverzekeraar claimen. Vergoed je eigen zorgverzekeraar niet alles? Claim dan de kosten die je niet vergoed krijgt van je zorgverzekeraar onder de reisverzekering. Zelfs het verplichte eigen risico dat je kwijt bent bij je zorgverzekering! Dit geldt niet voor een vrijwillig eigen risico.


    Kijk altijd goed wat je zorgverzekering dekt. Is dit niet alles? Sluit dan een extra reisverzekering af. Zo ben je dus niet dubbel verzekerd.

Bekijk alle 10 vragen

Stormschade

  • Wat moet ik doen na een storm?

    Schade aan je woning door een storm? Blijf altijd voorzichtig en doe geen gekke dingen. Is de storm gaan liggen? Dan is het belangrijk dat je controleert of er schade is. Na storm komt vaak regen, dus probeer andere (water)schade te voorkomen. 


    Wij geven je graag wat tips:


    -    Herstel schade aan daken en ruiten zo snel mogelijk. Dit doe je door de schade bijvoorbeeld (tijdelijk) af te dekken met een afdekzeil. 


    -    Vergeet de dakbedekking niet. Zijn er losliggende dakpannen? Leg ze weer op de plaats. Bij platte daken is het erg belangrijk dat de naden niet kapot zijn. 


    -    Kijk goed omhoog naar je woning. Zie je lekkagesporen onder het dak, bijvoorbeeld doorhangende plafondplaten of verkleuringen? Onderneem dan actie en zorg dat erger voorkomen wordt. 


    -    Verwijder al het zwerfvuil van je platte dak, uit dakgoten en afvoeren. Let op! Doe dit alleen als de storm écht is gaan liggen. Ga niet met harde wind op een ladder staan. 


    -    Staat je schutting scheef of is deze omgewaaid? Zet deze dan vast met stevige palen totdat je de schutting vervangt. 


    Heb je jouw woning gecontroleerd en schade ontdekt? Meld dan je schade via ons schadeformulier of lees wat je allemaal moet verzamelen na een stormschade


    Tip! Laat je dak jaarlijks controleren en inspecteren door een specialist. De specialist kan het dak ook meteen onderhouden, zo voorkom je schade bij een storm. 


  • Help, ik heb schade door een storm! Wat nu?

    Heb je schade aan je woning door een storm? Dan is het niet alleen belangrijk, maar ook verplicht, dat je de schade zo veel mogelijk beperkt. Heb je bijvoorbeeld schade aan je dak of een ruit? Voer dan een noodreparatie uit om verdere lekkage te voorkomen.


    Zorg dat je de volgende dingen verzamelt:


    -    Leg alles zo goed mogelijk vast wat je deed om de schade te beperken. Denk naast alle aankoopbonnen ook aan ureninvestering en opruimtijd. 


    -    Verzamel zo veel mogelijk informatie over je schade. Noteer de grootte van de beschadiging en maak foto’s. Bekijk ook wat er moet gebeuren om de schade goed te herstellen. 


    -    Vraag een offerte aan voor het herstellen van de schade en zoek de oorspronkelijke aankoopnota op. 


    -    Meld de schade via het schadeformulier.



  • Wat moet ik doen bij stormschade aan mijn schutting?

    Wat vervelend dat je schade aan je schutting hebt! Je mag de schade melden via het schadeformulier


    Voor het oppakken van de schademelding van je schutting hebben wij de volgende gegevens nodig: 


    -    Het materiaal waarvan de schutting gemaakt is; 

    -    Het aantal palen en/of schermen die beschadigd zijn; 

    -    De originele aankoopnota van de schutting; 

    -    Een offerte voor het plaatsen van een soortgelijke (nieuwe) schutting; 

    -    Foto’s van de beschadigde schutting; 

    -    Gegevens of je de schutting met je buren deelt. 


    Onze afdeling Schadebemiddeling neemt contact met je op over je schademelding. 

  • Wat moet ik doen bij stormschade aan dakpannen?

    Is er schade aan de dakpannen van je huis door een storm? Afhankelijk van het aantal dakpannen die er beschadigd zijn kan je de schade herstellen.

     

    Is er schade aan minder dan tien dakpannen? 

    Dan mag je de schade direct laten verhelpen door een eigen reparateur. Meld de schade vervolgens via ons schadeformulier


    Is er schade aan meer dan tien dakpannen? 

    Dan is het belangrijk dat je éérst een offerte opvraagt en deze met ons deelt, voordat je de schade laat herstellen. Meld de schade in dat geval via ons schadeformulier en wij nemen contact met je op. 


    Vragen over je schade(melding)? 

    Neem dan contact op met jouw persoonlijke Fidus vestiging. Wij helpen je graag!

  • Hoe zit het met mijn eigen risico bij een stormschade?

    Bij schade door storm wijkt het eigen risico af van het “normale” eigen risico. Het precieze eigen risico vind je terug in de polisvoorwaarden van je verzekering.


    Vragen over je verzekering?

    Neem dan contact op met jouw persoonlijke Fidus vestiging. Wij helpen je graag!

Bekijk alle 10 vragen