Schade melden
-
Hoe lang duurt een schadeafhandeling gemiddeld?
Dit is afhankelijk van de schademelding. Een eenvoudige schademelding mét alle benodigde documenten is natuurlijk sneller afgehandeld dan een ingewikkelde schademelding waarbij wij een expert inschakelen of een tegenpartij aansprakelijk moeten stellen.
Reken bij een eenvoudige schademelding op een termijn van twee weken. Het is dan wel erg belangrijk dat de schademelding compleet is én wij alle belangrijke documenten ontvangen. Een schademelding waarbij we de tegenpartij aansprakelijk moeten stellen kan tot vier weken duren. Werkt de tegenpartij niet mee? Dan kan dit proces zelfs langer duren. Gaat het om een schade veroorzaakt door een buitenlandse partij? Dan kan het proces een paar maanden duren. Ook schademeldingen met letselschade duren over het algemeen langer.
Eenvoudige schademelding of niet, het is belangrijk dat je zo veel mogelijk documenten aanlevert en duidelijk omschrijft wat er precies gebeurd is. Dit zorgt ervoor dat wij de schademelding sneller én makkelijker kunnen verwerken.
-
Ik wil weten of er dekking is voor mijn schade. Waar kan ik dit vinden?
Het is niet mogelijk om telefonisch contact op te nemen om te vragen of er dekking is voor je schade. Om te controleren of er dekking is, vragen wij je een schadeformulier in te vullen mét een goede omschrijving wat er gebeurd is. Vergeet ook de vervolgschade niet te omschrijven. Na ontvangst van de schademelding beoordeelt een schadebehandelaar de schade.
-
Kan ik een schadehersteller via jullie kiezen?
Gaat het om een schade aan je auto?
Dan is dit is zeker mogelijk. Op onze pagina schadeherstellers vertellen wij je alles over het vinden van een schadehersteller. Want wist je dat een groot aantal verzekeraars afspraken heeft gemaakt met aangesloten schadeherstellers voor het herstel van je auto. Dit heeft als voordeel dat er een lager óf zelfs geen eigen risico wordt toegepast. Toch liever zelf een hersteller kiezen? Dat kan. Wel geldt er dan het eigen risico zoals deze vermeld staat in de polisvoorwaarden van je verzekering.
Gaat het om schade aan je inboedel of (woon)huis?
Voor opstal- en inboedelschades werken veel verzekeraars samen met CED Repair. CED Repair is een landelijk netwerk van vakkundige schadeherstellers. Bij een schade, klein of groot, komt vaak veel kijken. Dat geef je het liefst volledig uit handen. Een telefoontje naar ons en wij regelen het met CED Repair. Je krijg één contactpersoon voor alle herstellers. Wel zo fijn in een zelfverzekerd leven!
-
Wat is afschrijving op een product en hoe passen wij dit toe?
Het minder waard worden van je spullen door gebruik, veroudering of slijtage noemen we ook wel afschrijving.
Bij het vergoeden van een schade houden we rekening met de afschrijving (waardedaling). Bij een schademelding kijken we dus naar hoe oud een product is en wat de restwaarde is. Zo bepalen we het bedrag wat jij uitgekeerd krijgt.
We berekenen de afschrijving per jaar als volgt:
(Beginwaarde – Restwaarde) / Aantal jaar (ook wel, gebruiksduur) = Afschrijving per jaar
Verzekeraars verwerken de afschrijving in een afschrijvingslijst. In deze afschrijvingslijst vind je de richtlijnen om de waarde van spullen te bepalen. De afschrijvingslijst is per verzekeraar verschillend.
-
Waar vind ik of ik wél of niet verzekerd ben voor een schade?
In de polisvoorwaarden van je verzekering staat voor welke schades er wel, of géén dekking is. Meld je een schade? Dan sturen wij per e-mail of per post een bevestiging met toelichting of er dekking is voor je schademelding. Is er geen dekking? Dan is er sprake van een onverzekerde gebeurtenis.
-
Moet ik erbij zijn als de expert voor mijn autoschade naar de garage komt?
Het is niet noodzakelijk om aanwezig te zijn als de expert naar de autoschade komt kijken. De expert bekijkt samen met de garagehouder de schade en beoordeelt deze.
-
Wat moet ik meenemen als ik mijn auto voor herstel naar de garage breng?
In principe wordt alles (online) voor je geregeld. Kies je voor een schadehersteller waarmee wij een contract hebben? Dan handelen wij de schade direct af met de schadehersteller. Het is niet nodig om documenten mee te nemen.
Op de groene kaart van je verzekering vind je alle belangrijke gegevens over je autoverzekering. Het is niet verplicht, maar wél verstandig om deze mee te nemen naar de garage. Zo heb je altijd de belangrijkste gegevens bij elkaar.
-
Kan ik de schade aan mijn auto voor eigen rekening nemen?
Het is niet mogelijk om het schadebedrag direct voor eigen rekening te nemen. Heb je een (schuld)schade en valt het schadebedrag mee? Dan is het soms voordeliger om een schade terug te betalen. Zo voorkom je dat dit ten koste gaat van je schadevrije jaren en dat je meer verzekeringspremie gaat betalen, dus.
Overleg altijd even met ons om te bekijken wat voor jou wel of niet voordelig is.
-
Wat is Directe Schadeafhandeling (DSA) en hoe werkt dat precies?
Schade aan je auto door een tegenpartij? Dan was het met alleen dekking voor Wettelijke Aansprakelijkheid (WA) voorheen niet mogelijk om via jouw verzekeraar de schade te claimen. Je moest dan zelf de schade claimen bij de veroorzaker van de schade óf bij de verzekeraar van de tegenpartij.
Gelukkig is dat met Directe Schadeafhandeling, ook wel DSA, verleden tijd! Vanaf nu is het namelijk ook mogelijk bij alleen een WA-dekking je schade te melden bij je verzekeraar. Jouw verzekeraar claimt de schade vervolgens bij de verzekeraar van de tegenpartij. Jij kiest of je hier gebruik van maakt. En dat allemaal zonder extra kosten! Je premie blijft gelijk.
En, goed om te weten… De regeling geldt zowel voor lopende, als nieuwe WA of WA Beperkt Casco autoverzekeringen. Het belangrijkste is dat er dekking was op het moment dat de aanrijding plaatsvond én dat u voldoet aan onderstaande voorwaarden.
De voordelen van Directe Schadeafhandeling
- Makkelijk en snel schade afhandelen, óók bij schade door een tegenpartij
- Direct contact met jouw eigen verzekeringsadviseur
- Geen lastige gesprekken met de aansprakelijke partij
- Liever zelf de verzekeraar van de aansprakelijke partij benaderen? Dat mag
Wanneer mag je wel óf niet gebruikmaken van Directe Schadeafhandeling?
Wel van toepassing:
- Je hebt een WA of WA Beperkt Casco verzekering
- Bij een botsing tussen een personenauto (bij ons verzekerd op een particuliere polis) met een ander motorrijtuig (waarvan de verzekeraar bekend is én aangesloten is bij het Verbond van Verzekeraars)
- Wanneer de bestuurder van het andere motorrijtuig aansprakelijk is voor de botsing (zonder discussie of meningsverschillen)
- Beiden partijen vullen het schadeformulier in waaruit de schuld van de tegenpartij blijkt
- De personenauto én het andere motorrijtuig zijn beiden geregistreerd met Nederlands kenteken bij de RDW
- Bij blikschade aan de personenauto
Niet van toepassing:
- Bij letsel- en overlijdensschade
- Wanneer de aansprakelijke partij onbekend of onverzekerd is
- Bij gebruik van alcohol, drugs, medicijnen of andere middelen die de rijvaardigheid van de verzekerde beïnvloeden
Met Directe Schadeafhandeling houd jij altijd contact met je verzekeraar. Je schakelt direct met je eigen adviseur. Zelf ga je dus niet meer in gesprek met de aansprakelijke partij. Wel zo handig! Vragen over DSA of wil je meer weten? Kijk dan ook eens op de website van het Verbond van Verzekeraars.
-
Wat moet ik doen bij schade?
Schade? Dat is nooit leuk… Maar wij helpen je graag. Ga naar de Vestigingen pagina en klik jouw vestiging aan. Vervolgens kun je daar je schadeformulier digitaal invullen. Het is belangrijk dat je zo veel mogelijk documenten aanlevert en duidelijk omschrijft wat er precies gebeurd is. Zo kunnen wij de schademelding sneller én makkelijker verwerken. Vergeet ook de vervolgschade niet te omschrijven. Na ontvangst van de schademelding beoordeelt een schadebehandelaar de schade.